Pick & Pack- Success story van een webshop

Success story van een webshop

Of hoe een passie voor dieren iemand ertoe brengt om strategy consultancy in te ruilen voor onlineverkoop.

Een gesprek met Clementine Schouteden van KAVEE.

Een uniek concept in Europa

Het avontuur van KAVEE begint in 2017 met de productie van de ‘cavy cage’, ruime en modulaire kooien voor kleine dieren. Het concept komt uit de Verenigde Staten overgewaaid. Intussen biedt het bedrijf al een ruim assortiment kooien met vijfhonderd montagemogelijkheden, accessoires, herbruikbaar strooisel en specifiek voeder voor cavia’s en konijnen. Alle producten worden bovendien zo ontworpen dat ze de levenskwaliteit van de dieren verbeteren. Clementine van KAVEE: “Onze klanten laten vaak weten dat hun dieren duidelijk gelukkig zijn met onze producten.” 

In 2020 kan KAVEE prat gaan op drie eigen onlineplatformen (Engeland, Frankrijk/België en Duitsland) en partnerships met internationale verkoopplatformen zoals Amazone, eBay en Etsy. Hierdoor kan het bedrijf naar alle uithoeken van de wereld (van Australië tot Finland) exporteren. De Verenigde Staten zijn goed voor ongeveer 25% van de omzet. Sinds de oprichting is de omzet maar liefst vertwaalfvoudigd.

Globaal beheer voor een nichemarkt

Nu sociale eenzaamheid door de COVID-19-crisis in de hand wordt gewerkt, krijgen huisdieren steeds meer een vaste plaats in het gezin. Baasjes zijn steeds meer begaan met hun dier en stellen almaar hogere eisen aan fabrikanten. En dat is een goede zaak. KAVEE wil een dynamisch en innovatief merk zijn dat het dierenwelzijn bij elk product centraal plaatst.

“Ons team bestaat uit dierenliefhebbers, biologen en ingenieurs. We ontwerpen onze producten van a tot z, beheren de productie bij onze verschillende leveranciers, verkopen rechtstreeks online aan onze klanten en verzorgen de klantendienst. Door samen te werken met onlineplatformen als Amazon en eBay kunnen we ook internationale markten bedienen. Maar we moeten ons wel houden aan strenge SLA’s. Zo moeten we binnen 48 uur leveren, waar ook ter wereld.”

Welke voordelen biedt een logistieke partner als Manufast voor Kavee?  

“De producten van Kavee kunnen ‘simpel’ lijken, maar logistiek gezien zijn ze dat niet. We bieden meer dan tweehonderd soorten kooien op basis van vijf belangrijke onderdelen aan. Met maar liefst vijfhonderd verschillende montagemogelijkheden is onze bestellingen samenstellen allesbehalve kinderspel. Het vergt de nodige zorgvuldigheid en flexibiliteit vanwege onze logistieke partner. Nochtans moet het risico op fouten tot een minimum beperkt worden, willen we internationaal blijven groeien.”

Een solide en flexibele partner vinden die bereid was om zijn processen aan te passen aan de complexiteit en vereisten van de producten van KAVEE, ging niet bepaald van een leien dakje. “Samen met onze logistieke partner Manufast werkten we een IT-oplossing uit om alle bestellingen via de verschillende verkoopkanalen te integreren in één e-pickingplatform.  Op die manier worden de verschillende onderdelen en producten gecentraliseerd en opgeslagen in de magazijnen van Manufast. De pakketten worden op vraag van de klant door het e-pickingteam van Manufast samengesteld en vanuit België verstuurd naar de rest van de wereld.”

Opslagcapaciteit en logistieke vaardigheden zijn van essentieel belang. Maar daar blijft het niet bij.   “Een positieve impact hebben op het leven van anderen via KAVEE maakte altijd al deel uit van onze waarden. Bij KAVEE willen we het mensen met een beperking of die zich op een bepaald moment in hun leven kwetsbaar voelen, gemakkelijker maken om werk te vinden. Afgezien van onze samenwerking met Manufast maken we er een erezaak van om mensen in dienst te nemen die werk zoeken na een ongeluk in hun leven. We zijn blij dat we economische, ecologische en maatschappelijke waarden kunnen combineren in ons project.”

Meer weten over KAVEE: https://kaveecage.com/

Ontdek hier onze case studies  : https://www.manufast.be/nl/case-studies/kavee/

CONTACTEER ONS
2020-09-03T08:51:03+02:003 september 2020|Categoriëen: Communicatie, Fidélisation, Marketing|