Pick & Pack – Een gesprek met www.supersec.com

PICK & PACK – Een gesprek met www.supersec.com

Zal de coronacrisis onze gewoontes ook op lange termijn veranderen? Hoe beleeft het Brusselse bedrijf SUPERSEC deze crisis en hoe ziet de toekomst er volgens hen uit? Waarom kiezen voor Manufast als logistieke partner?

Welke impact heeft COVID-19 op ons gedrag?

Verschillende studies hebben onlangs aangetoond dat de huidige gezondheidscrisis een aanzienlijke impact zal hebben op onze dagelijkse gewoontes. Door de lockdown moeten we zoveel mogelijk thuiswerken en onze contacten beperken. Het heeft onze manier van leven en consumeren veranderd, en het heeft ons nieuwe gewoontes aangeleerd. We brengen meer tijd door met ons gezin, nemen de tijd om thuis te koken, zoeken nieuws en ontspanning vaker bij de onlinemedia en zijn zelfs aan het e-peritieven geslagen.

#blijfinuwkot, een boost voor de onlineverkoop?   

Na COVID-19 zullen de mensen niet alleen terug naar het ‘normale’ leven willen, maar ook veel voorzichtiger zijn voor hun gezondheid. Het lijkt erop dat consumenten anders zullen gaan consumeren en zich zullen afvragen hoe vaak ze nu écht naar de supermarkt moeten. Dat betekent dat ze veel meer online zullen shoppen, vooral voor voedingswaren en non-foodproducten, of zelfs voor elektronica en multimedia. #blijfinuwkot kan dus een gloednieuwe ‘Homebody Economy’ inluiden, omdat we door het telewerk en het onderwijs op afstand meer thuis zijn en dus vaker online zullen winkelen.

Een gesprek met Xavier Denis, medeoprichter van SUPERSEC

Het Brusselse bedrijf SUPERSEC verkoopt al zes jaar natuurproducten die op lage temperatuur gedroogd worden om zoveel mogelijk van de smaak, vitamines en voedingsstoffen te bewaren. SUPERSEC staat garant voor gezonde, duurzame, artisanale bioproducten met veel smaak, die in meer dan zeshonderd Belgische bio- en buurtwinkels te vinden zijn. Elke maand komen er daar tien tot twintig bij en de verkoopcijfers nemen jaarlijks met 40 % toe. De toekomst ziet er dus bijzonder rooskleurig uit. Medeoprichter Xavier Denis vertelt ons hoe hij de crisis beleeft, hoe zijn bedrijf begin juni de stap naar e-commerce zal zetten en hoe het daarvoor samenwerkt met Manufast.

Hoe doorstaat SUPERSEC deze gezondheidscrisis?

“De crisis heeft gelukkig geen invloed op de voedingsgewoontes van onze klanten. Ze zijn ons trouw gebleven, onder meer omdat we onze producten hygiënisch verpakken. Daarnaast zit de verkoop van bulkgoederen in de lift. Daardoor is onze omzet gelukkig niet zo erg gedaald. ”

“Onze verkopers waren het al gewoon om de commerciële activiteiten in de winkels op afstand op te volgen en konden dus gewoon hun werk blijven doen. Wel zijn we even gestopt met nieuwe klanten te zoeken. ”

Nieuwe website en nieuw SUPERBOXES-concept online vanaf juni

“We waren het sowieso al van plan, maar de SUPERBOXES staan nu in de startblokken en zijn vanaf juni te koop op de nieuwe website van SUPERSEC.  In de SUPERBOXES stellen klanten hun eigen bulkpakketten samen: lekkere muesli, gekaramelliseerde sesamkoekjes, traditionele Griekse risoni, kokos- of mangochips … Alle bestellingen worden thuis of bij een ophaalpunt geleverd, zo vaak als de klant dat wil.

De timing kon niet beter zijn!” Veel consumenten hebben de voordelen van online shoppen ontdekt en veranderen stilaan hun gewoontes. Omdat ze thuiswerken, kunnen pakketjes ook gemakkelijker thuis worden geleverd. Het is dus een unieke kans om van dit project een groot succes te maken, zegt Xavier Denis: “We pakken het rustig aan en nemen de tijd om te leren en om onze processen bij te sturen als het moet. Pas daarna zullen we een grotere campagne op touw zetten.”

Waarom kiezen jullie voor Manufast als logistieke partner?

    • “Voor de start van SUPERSEC waren we op zoek naar een partner die alle activiteiten uit de logistieke keten op zich kon nemen. We hadden zelf die expertise niet, beschikten niet over voldoende opslagruimte en wisten niet wat de toekomst zou brengen. Daarom wilden we in zee gaan met een complete, flexibele partner. Zo konden wij ons op onze kernactiviteiten storten. Omdat we duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, wilden we vanzelfsprekend ook met een maatwerkbedrijf samenwerken. Toevallig nam Manufast contact met ons op, en zes jaar later zijn we nog steeds erg tevreden met onze samenwerking!  Manufast staat in voor de volledige ‘Pick & Pack’-keten, van de opslag van onze producten tot de orderpicking en de levering in onze winkels. Uiteraard zal onze partner ook de opvolging en de levering van onze nieuwe SUPERBOXES voor zijn rekening nemen.”
    • Het geheim van deze geslaagde samenwerking?  “Open communiceren en meevoelen met elkaar.  Uiteraard komt er al eens een kink in de kabel, dat is niet meer dan normaal. Maar dan proberen we het gewoon nog eens.
    • Nog twee aspecten vonden wij belangrijk: eerst en vooral de centrale ligging in de buurt van ons bedrijf, waardoor vrachtwagens gemakkelijk kunnen leveren. En daarnaast het feit dat Manufast zijn opslagruimte eenvoudig kan afstemmen op de noden van onze onderneming!  Dat stelt ons gerust voor de toekomst.”
    • Tot slot prijst Xavier Denis ook nog de manier waarop Manufast de crisis aangepakt heeft. “Er brak geen paniek uit en de activiteiten werden niet stopgezet. Integendeel zelfs, Manufast reageerde proactief om de continuïteit niet in het gedrang te brengen en had zeer veel oog voor de veiligheid van zijn werknemers!”

Supersec

CONTACTEER ONS
  • #blijfinuwkot, een boost voor de onlineverkoop?   Enkele inzichten:

    Volgens Nielsen Insight* (april 2020 – Europa):

    • Tijdens de pandemie gingen de Belgische consumenten minder vaak naar de supermarkt (61 % minder vaak, 26 % even vaak en 12 % vaker).
    • 27 % van de Belgen heeft tijdens de pandemie meer online geshopt.
    • 65 % van de Belgen verwacht dat COVID-19 ook op middellange termijn (vier tot twaalf maanden) een impact zal hebben.
    • Consumenten willen meer lokaal kopen, gaan op zoek naar kwalitatieve merken en willen zeker weten waar hun producten vandaan komen.

    Volgens Kantar en Detail Online**, een auditbedrijf gespecialiseerd in e-commerce (april 2020- Europa):

    • 6 op de 10 consumenten geven aan dat ze ook na de coronacrisis nog online boodschappen zullen doen.
    • Ongeveer 80 % van de bevraagden bevestigt dat ze in 2020 opnieuw ‘niet-essentiële’ aankopen online zullen doen. Van deze bevraagden stelt 50 tot 60 % dat ze geld zullen uitgeven aan kleding en elektrische huishoudapparatuur.
    • 51 tot 63 % van de bevraagden verwacht dat ze online sport- en modeartikelen zullen kopen in 2020.

    Bronnen:* Nielsen Insights (08.04.2020- Europa) https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/while-still-in-lockdown-many-europeans-expect-the-impact-of-covid-19-to-last-another-year/  ** Kantar en Detail Online (08.04.2020 – Europa) https://www.ecommercemag.fr/thematique/retail-1220/breves/boom-e-commerce-maintiendra-post-covid-348638.htm

2020-06-22T15:00:11+02:0022 juni 2020|Categoriëen: Communicatie, Fidélisation, Marketing|